torsdag 8 september 2011

Läxdag!

Idag har barnen fått nya läxor.
Det är kapitel "Skolan" i Förstagluttarna och läxboken. I matteläxa den här gången fick de sidan 6 i matteläxboken (som några redan gjort, men det gör inget) samt ett extra mattepapper där de får träna på dubbelt och hälften. Framöver kommer jag ibland att erbjuda barnen att ta hem något extra mattepapper utöver den ordinarie läxan för de som vill göra mera, det är upp till barnen att välja om de vill ta hem det eller inte.

När det gäller Förstagluttarna och A, B, C- böckerna vet jag att en del behöver byta bok eller läsa dubbelt ett tag. Jag vill inte hasta iväg och dela ut böcker hur som helst eftersom det kan bli övermäktigt för vissa barn att få hem en för svår bok. Jag har därför börjat lyssna enskilt på när de läser och ska hinna lyssna på alla till nästa vecka då de ska få den eller de böcker jag anser är lagom för deras nivå.

Ibland kan det bli lite missvisande när jag hör hur barnet läser pga att de är nervösa eller vill läsa snabbare än de behärskar så det blir många fel och så vidare, så om Ni fortfarande anser att ert barn har fel bok efter nästa läxa så meddela gärna mig.

I matematiken har vi idag gjort en diagnos på första kapitlet, det gällde talområdet 1-10, dubbelt/hälften och ordningstalen. Det går bra för barnen men såklart finns det områden som vi måste träna mer på även efter att kapitlet tagit slut.

Nytt för veckan är att barnen går på promenad. På onsdagar går den blå gruppen på promenad direkt efter första rasten och på torsdagar går de röda. Det är för att få in lite extra fysisk aktivitet utöver gymnastiken och röris.

Nästa vecka 37,
är allt som vanligt, gymnastik på onsdag och läxor på torsdag.

Vill påminna om frukt också, det är flera barn varje dag som glömmer och det känns lite knasigt...



Trevlig fortsatt torsdag!!!

//Pia

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Det är roligt att se vad ni hinner med på dagarna.

    Jag har ett önskemål på strukturen på bloggen och undrar om det går att få samma upplägg som i FA dvs att veckoschemat ligger uppe till höger. Det blir enklare att snabbt se vad läxan är, när det är gymnastik etc.

    /Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa!

    Jag hade den spalten från början, men av någon anledning har det inte gått att redigera i den. Då tyckte jag att det var bättre att ta bort den än att ha gammal info...

    Ska ta reda på varför det blev så och hur jag
    lägger till den igen =)

    //Pia

    SvaraRadera
  3. Nu finns rutan där igen. Kolla och prova om det fungerar nu Pia.

    //Johan

    SvaraRadera