onsdag 15 februari 2012

Veckan som gått...

Vi jobbar vidare med geometri och formerna i matteboken. På måndag är det dags för diagnosen.
Skolan satsar just nu på matten och jag (och många andra lärare) går på matteträffar. Vi ska börja jobba lite mer med problemlösning och arbeta med uppgifter som kan ha flera "rätta" svar. Dessutom är det meningen att barnen ska få tillfälle att prata mer matematik och berätta om sina olika sätt att lösa uppgifter. Vår mattebok innehåller också problemlösning men med dem arbetar eleverna mer enskilt.

Igår var det alla hjärtans dag. Vi uppmärksammade den genom att skriva komplimanger till varanda på ett hjärta. Först tyckte barnen att det verkade svårt, lite larvigt och pinsamt men när vi väl satte igång gick det undan. När de sedan fick tillbaka sitt eget hjärta med alla kompisars kommentarer såg jag att de satt och läste med ett leende på läpparna, bra för självkänslan att höra massa fina saker från sina kamrater!

Vi jobbar vidare med temat Jord.
Idag planterade jag ärtor i olika krukor, en i sand en i lera och en i humus. Barnen fick sedan berätta i vilken de tror att det kommer att gro först och varför. De fick även gissa på i vilken rötterna kommer att växa bäst samt vilken planta som kommer att bli starkast. Jag är imponerad och stolt över vilka fantastiska tankar de har om detta och vilka belägg de har för sina hypoteser.

Nu är det sista veckan på läsprojektet, jag har fått många positiva kommentarer från både barn och föräldrar och jag tror att det har givit de flesta många positiva läsupplevelser. Jag har en plan på hur vi kan fortsätta främja läsglädjen när "den vanliga" läsläxan börjar igen. Det är en lässatsning som akdemibokhandeln har startat. Att man kan ta "läsborgarmärket" (fick tips på ett av utvecklingssamtalen). Jag återkommer med mer information om det efter sportlovet då det drar igång.

Ha en riktigt trevlig helg!!!

//Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar