torsdag 19 januari 2012

Hej!

Den här veckan, liksom den förra, har vi jobbat mycket med tiotal och ental i matteboken och det är även det som är läxa till nästa vecka. Sitt gärna med er barn och se om han/hon förstår. I skolan direkt efter en genomgång och när alla jobbar med samma sak är det lätt att "göra som alla andra" och när man kommer hem sen vet man inte riktigt hur det var. Det är en stor hjälp för mig om ni ser hemma att något är svårt för ert barn.

Vi jobbar vidare med svenska djur. Den här veckan var det uttern vi skrev om. Be gärna ert barn berätta vad de lärt sig om djuren varje vecka, det är roligt att se vad de kommer ihåg!

Hemliga läxan är nytt för terminen. Det är en skrivläxa som ni kommer att få hem varje vecka. I den kommer det vara olika frågor som barnen ska svara på och rita en bild till. Nu när vi tränat skrivning ett tag är det dags att höja kraven på hur man skriver. Jag vill att den här läxan görs noga. Barnen ska alltid svara med hela meningar. Jag önskar att det finns stor bokstav och punkt. Det är också viktigt att barnen inte längre blandar stora och små bokstäver. Det är jättebra om man kommer ihåg vilka bokstäver som ska gå ända upp till taket och vilka som ska ligga på raden.

Detta är ett exempel på övning där jag kommer att vara petnoga med formen. När vi har fri skrivning, till exempel egen saga, kommer jag inte vara lika noga med det eftersom det då är innehållet och fantasin som är fokus.

Imorgon kommer skolsyster att göra synkontroll på alla elever i år 1. Är det någon som behöver testas ytterligare kommer hon att ta kontakt med er.

Som ni säkert vet är det snart dags för utvecklingssamtal igen. Tiderna är utlagda på skolwebben. Där tar ni själva ansvar för att boka in en tid. Det är flera som redan bokat in sig och det verkar som att det går smidigt! Alla samtal ska vara genomförda innan sportlovet och tiderna som finns utlagda är de tider jag kan erbjuda. Jag hoppas att ni kan hitta någon tid som passar. När ni ändå är inne på skolwebben bör ni läsa igenom ert barns omdömen. Ni kommer precis som tidigare att få ett frågeformulär att fylla i gemensamt innan samtalet.

Om ni inte lyckas komma in i skolwebben och boka en tid måste ni höra av er så jag kan boka in er!

Det ska bli trevligt att träffa er igen!!

//Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar