fredag 29 augusti 2014

Veckobrev skola

Hej!
 Den första hela skolveckan har gått och jag står fast vid att barnen tycks ha vuxit i sommar. De har kommit in i skolvardagen väldigt snabbt.
 De har börjat att arbeta med den nya arbetsboken i svenska, Diamantjakten och de har fått läsa det första kapitlet i den tillhörande läseboken. Dessutom har de fått börja arbeta med En läsande klass, som handlar om läsförståelse. Gå gärna in på deras hemsida och läs mer: enlasandeklass.se I matten har vi börjat arbeta med kapitel 1 som handlar om; talen upp till 100, ordningstalen upp till 100:e samt förståelse för ental, tiotal och hundratal upp till 1000.
 De har haft drama med Jennifer och utepedagogik med Nathalie i halvklass. Dessutom har de haft sin första engelska lektion. De var så förväntansfulla att jag själv kände lite pirr i magen. Vi har inlett med att se vad de redan kan samt hälsningsfraser.
 Tisdagens utflykt var lyckad. Barnen berättade för mig vad de lekt, ätit, att det regnat mm. Jag själv var nämligen på utbildning. De hade ritat varsin teckning till mig så det känns nästan som att jag var med.



Nästa vecka inleder vi arbetet med NTA på No:n. Denna termin är temat Jord. På So:n handlar arbetet om valet. 

Läxor: Läsläxa sidorna 8-12 i läseboken. Jag vill att de sätter papper på sina läseböcker. Barnen ska även fylla i det tillhörande pappret som de fick med sig hem idag. De har fått en ny läxbok som de ska klistra in sin hemliga läxa i. De kommer inte att få hemlig läxa varje vecka utan både skriv- och läsläxan kommer att variera. 

Föräldramöte tisdag den 9/9 kl 18-19.30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar