fredag 20 februari 2015

Veckobrev skola

Hej föräldrar och barn,

Jag vill börja med att tala om att jag från och med i tisdags är tillbaka i full tjänst. Det känns både roligt och inspirerande att få vara så mycket med klassen igen.

I veckan har barnen fortsatt att arbeta med "Boken om mig". De har fått skriva en hel del om sig själva och tränat på att få ta hjälp av tankekartor. De har tränat mer på ng-ljudet och att skriva sammanfattningar. De har också fått öva mer på att skriva berättelser utifrån en berättelsekarta vilket de även fick göra före jul.

I engelska denna vecka så har vi arbetat med att utöka ordförrådet med hjälp av att spela bingo. De fick först sortera bilderna och berätta hur de tänkt. Vi pratade sedan om vad de olika bilderna heter innan vi kunde börja spela.

I onsdags var det trygghetsdag och de pysslades och tillverkades vimplar som nu pryder ljushallen. Klassen var som tidigare delad i två och arbetade tillsammans med 6A. De var även ute på skolgården och lekte lekar tillsammans.

I matte har barnen fått fortsätta att mäta sträckor och räkna ut omkrets. De har arbetat i par och tillverkat mätuppgifter åt varandra. De har mätt kroppsdelar, olika saker i klassrummet m.m.

Nu är det dags för sportlov och barnen får lite vila från skolarbetet. De läxor de har är inte tänkta att de ska behöva göra på lovet utan hinnas med under veckan de är tillbaka mån-tors. Jag vill såklart att de ska känna att det är lediga.

Kommande vecka (vecka 10):
Efter lovet drar utvecklingssamtalen igång. Ni som inte har bekräftat att ni kommer på den tid ni fått gör gärna det så fort ni kan.

Läxor:
Läs-och skrivläxa: Kapitel 19 eller 20 i läseboken (se förklaring på läxpapper).
Matteläxa: Läxa 5 (för de som har Mattedetektiverna).
                  Läxa 15  (för de som har Tänka räkna).
Skrivläxa: "Boken om mig", kapitlet; Mitt namn.



Trevligt sportlov,
Salina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar