fredag 15 januari 2016

Veckobrev skola


Hej alla fina föräldrar och barn i klass 3A,

God fortsättning på det nya året och välkomna till vårterminen 2016 här på Södra Ängby skola!

Jag som mentor ser mycket fram emot att få arbeta med er och era barn denna sista termin här på lågstadiet. Jag hoppas däremot att den inte kommer att gå lika fort som höstterminen. 

Vi har mycket roligt att se fram emot i vår;
Utvecklingssamtal med fokus på det sociala men även avstämning av barnens IUP.
De nationella proven som inleds efter sportlovet. Fram till dess kommer vi att träna på en hel del olika moment som är viktiga. 
Arbetet med temat för årskurs 3, Forntiden, påbörjas. Det kommer att fortlöpa under en längre period med start om ca två veckor ända fram till den årliga Vernissagen. 
NTA temat fjärilars liv som inleds i slutet av mars. 

Under jullovet så läste jag en bok som heter "mindset". Den gjorde mig väldigt inspirerad och jag  har berättat om den för era barn. 
För att fatta mig kort så handlar den om vi kan styras av ett statiskt eller dynamiskt mindset. Har du ett statiskt mindset så tänker du att mänskliga egenskaper är medfödda och att de är oföränderliga. Du försöker att undvika misslyckanden och söker ofta bekräftelse. Om du däremot utmanar dig själv och ser misslyckanden som ett sätt att lära, alltså att dina förmågor och prestationer kan påverkas av nya kunskaper och erfarenheter, så styrs du av ett dynamiskt mindset
Vi kan helt enkelt lära oss precis vad vi vill om vi bara är beredda att träna, utmana oss men även att misslyckas. Vi måste bara ha rätt mindset! Detta går att påverka genom t.ex rätt sorts beröm.
Jag tycker att detta är jättespännande och jag är överlycklig! Jag kan alltså lära mig att sjunga, rita, räkna svåra mattetal, läsa snabbare eller åka konståkning om jag bara själv vill! Jag försöker påminna barnen om detta hela tiden.
Boken är skriven av Carol S. Dweck


Denna första hela vecka efter lovet har varit innehållsrik. 




Matematik - 
Vi har börjat arbeta med våra nya matteböcker. Fösta kapitlet handlar om bråk. Vi har arbetat mycket laborativt genom att använda oss av bråkplank som vi klippt ut och använt oss av vid diskussioner. 








Svenska -
Barnen har börjat arbeta mer med faktatexter. De har fått välja ett djur som de vill arbeta med och gjort ett VÖL-diagram. Det innebär att de skriver vad de redan Vet, vad de Önskar veta samt vad de har Lärt sig när de har avslutat arbetet. De ska de även skriva hur de ska ta reda på allt de vill veta. De har dessutom börjat att göra en tankekarta om vad de vill har med i sin text. De använder då ett program på datorn som heter "popplet".  Nästa vecka fortsätter arbetet med att de får låna en bok om sitt djur att forska vidare för att sedan kunna skriva en text om sitt djur. Tillsammans tränade vi på att göra ett VÖL-diagram om björnen.



NO - 
Vi har fortsatt arbetet med våra vinterfåglar. Vi var på en fågelpromenad genom dungen och upp till Indianstigen. Några fåglar fick vi syn på. Fråga gärna era barn. Vi hängde upp talgbollar i skogen. 
De har fått välja en vinterfågel som de även här ska få skriva en faktatext om. 



·         
SO -
    På veckans SO-lektion lärde de sig lite mer om åskguden Tor. Barnen läste en faktatext om Tor, Siv, hans hammare Mjölner, styrkebälte Mengingjord och hans bockar Tandglese och Tandgnissle. De såg även en film om hur Tor fick sin hammare och hans bekymmer med Loke.


Kommande -
På måndag ska vi åka till Nobel museet, barnen behöver lunchmatsäck.
Öppet hus lördagen den 30/1, mer info kommer.
Tisdagen den 26/1 kommer vi att ha friluftsdag och åka skridskor.
Viktigt att alla tittar hemma att ni har skridskor och hjälm som passar. Hör av er om så inte är fallet.

Trevlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar