fredag 19 februari 2016

Hej, 

Vilket härligt ljus vi fått uppleva denna vecka. Solen har strålat lite mer än vanligt och det blir längre och längre dagar. Vi har även återigen fått lite vacker snö.

Matematik - 
Kapitel 3 handlar om de fyra räknesätten. Vi har inlett med att träna på addition och subtraktion och olika skriftliga räknemetoder som kan användas. Omgruppering med tiotalsövergång eller uppställning med växling. 

De har fått ett matteuppdrag med sig hem. Det handlar om föregående kapitel och skala. 

Svenska - 
Fortsatt skrivande med olika textgenrer både för hand och på dator.
Vi har pratat om vad viktigt det är att börja med en berättelsekarta,
tankekarta eller popplet innan själva skrivandet.
Under veckan har det varit valfritt vad man vill skriva för typ av text.

SO - 
Denna veckan har vi börjat arbeta med istiden. Barnen verkar tycka att det är spännande. Vi har sett några kortare filmer och fortsatt i våra "sugarbooks".



Bild -
Vi har arbetat vidare med komplementfärger. Barnen har använt Photofiltre och skapat bilder i en och samma färg fast med olika nyanser. De har därefter fått klistra upp dessa på ett papper med dess komplementfärg. Förra veckan fick de även börja med att göra mönster till pärlplattor, vilket de fortsatt med.

Komplementfärger:

                        
 Gul - Lila

                                                              

 Blå - Orange

                                            

 Röd - Grön



Kommande -
Södra Ängby skola ska bli en "Trivselskola". Detta innebär att vi går med i något som heter "Trivselprogrammet". Info följer nedan:
  • Trivselprogrammet är en metod för skolor att få ökad aktivitet, trygghet och struktur på rasterna i grundskolan.

  • Trivselprogrammet är en del av ett förebyggande arbete på skolan för att komma tillrätta med konflikter, kränkningar och mobbning. 
  • Trivselprogrammet involverar och engagerar i hög grad eleverna i detta arbete.
  • Programmet integreras enkelt i skolans ordinarie verksamhet och ger skolan fler verktyg för att skapa en aktiv, inkluderande och trygg miljö för eleverna.
  • Trivselledarelever från åk 3-9 på skolan planerar och organiserar strukturerade aktiviteter och lekar på rasterna för ökad aktivitet och trygghet för alla elever på skolan inklusive elever från åk F-2.
I årskurs 3 utser vi två elever i varje klass. De kommer under kommande vecka att gå på en heldagsutbildning tillsammans med David som är ansvarig rån fritids. De som blir trivselledare och deras vårdnadshavare får ytterligare information via mail.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar