fredag 15 oktober 2010

Höstlöv och igelkottar

Hej!

Höstlöven yr omkring på innergården och i dungen, och vinden friskar i ordentligt mellan husen. Luften är frisk och klar, och nog kan även denna årstid ha sin tjusning trots att vi vet att vi går mot mörkare tider.

Här skulle det ju passa bra med några fina bilder i sprakande höstfärger, men idag hinner jag inte ta fram kameran, och det här bloggprogrammet verkar dessutom leva sitt eget liv. Förra veckan hade jag fått till text och bild riktigt snyggt, men när jag tryckte på "publicera", hamnade alla bilderna på en lodrät rad iallafall! Vi får ta ny sats nästa vecka.

Veckan började med storröris i ljushallen, med alla barn i F-2. Det var häftigt att se så många på en och samma gång. Jag tror våra barn tyckte att det var jätteroligt. Vi kommer att fortsätta med storröris en gång i månaden framöver.

Veckans bokstav var Ii, och förutom alla övningar i våra böcker, har vi lärt oss en massa fakta om igelkotten, samt knådat till små fina igelkottar av trolldeg. Dessa små kottar ska vi jobba vidare med, och ge "liv" åt nästa vecka.

Nästa veckas läsläxa heter "Inlåsta" och är på sidorna 27-30 i läseboken. Läxboken sidan 7.

I "Livsviktigt" handlar det fortfarande om självkännedom, jag och min familj. Läxa till på onsdag är sidan 22.

I matte har barnen jobbat mycket med att sortera i olika kategorier, färger, former, sorter med mera. De har jobbat både enskilt i boken, och laborativt i par. Många verkade tycka att det var spännande, och ville knappt avsluta för lunch.

Nästa vecka börjar med att alla får gå till skolsyster för synkontroll på morgonen. Om ett par veckor blir det hörselkontroll, också hos skolsyster, men en "hörselsyster" kommer att göra själva kontrollen. Nu i år 1 är det bara syn- och hörselkontroll, ingen väga- mäta, eller läkarbesök, som förra året. Ni föräldrar behöver inte komma och följa era barn, om ni inte själva så önskar.

Till sist vill vi påminna om att ni inte får glömma att kryssa i krysslistan när ni kommer på morgonen, och stryka er när ni går för dagen. Det har blivit lite si och så med det sista tiden.

Må så gott och trevlig helg!

Hälsar vi i 1A, Solveig, Anneli, Lena och Tobias.

2 kommentarer:

  1. Hej, är det bara jag som inte förstår läxan i SET, sid 22.
    "Äta frukost" "äta middag" "gå och lägga sig". Ska det illustreras, skrivas eller vad?
    Var finns instruktionerna som på de andra sidorna? mvh Björn (Linns pappa)

    SvaraRadera
  2. Jag kan säga att jag inte heller förstod.

    SvaraRadera