fredag 24 maj 2013

maj

Hejsan,

Idag utrustade vi oss med luppar och insektsfångare och gick ut i naturen för att undersöka lite. Uppgiften var att hitta en insekt som man skulle försöka rita av och artbestämma. Alla tyckte det var jättespännande och ville rita flera insekter. Tråkigt nog har jag inga bilder att visa er eftersom minneskortet satt kvar i datorn :(. Vi hittade allt möjligt; myror, gråsuggor, humlor, snäckor, larver etc. Sedan gick vi bort för att gräva upp skräpet som vi grävt ner i höstas. Vi kunde konstatera att man inte kastar glas, plast, tyg och gem i naturen eftersom de fortfarande fanns kvar på tråden.

Alla barnen har nu skrivit brev till er föräldrar som de har lagt i ryggsäcken. Nu är det dags igen att skriva ett brev till era barn om hur ni tycker att ert barns år i ettan har varit. Brevet lägger ni i plastfickan och sätter in det i barnens portfolio (blå pärmen) innan terminens slut.

I tisdags hade vi trygghetsdag igen. Temat var funktionshinder. Barnen parades ihop två och två och fick tillsammans välja ett funktionshinder och sedan rita tavlan tillsammans utrustade med t.ex öronproppar, ögonbindel, bakbundna händer etc. Barnen var mycket nöjda med eftermiddagen!




Nästa vecka kommer vi att fokusera lite på de grunder i matte som jag tycker många av barnen behöver träna lite extra på. Det handlar om olika begrepp (dubbelt, hälften, udda och jämna tal), 10-tal och 1-tal, lilla plus och minus samt stora plus och minus (upp till 100). I svenska kommer vi att träna på att skriva sagor, både egna sagor och efter en speciell mall (herr Jakob - bildserie). Vi kommer även att fortsätta arbeta med tema våren och bl. a. kolla på hur våra solrosor utvecklas!

Jag har nu läst med alla barn och lagt in resultatet på skolwebben på "läsutveckling"! Nästa vecka på måndag kommer jag också att samla in alla läseböcker samt gå till biblioteket med barnen. Hjälp barnen att packa ner ev. låneböcker samt kolla så att läseboken ligger i ryggan.

Ha en skön helg!

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar