torsdag 8 oktober 2015

Veckobrev skola

Hej allihop,

Vilken fin vecka vi har haft med sol och något friskare luft.

Utvecklingssamtalen är igång och hälften av barnen har satt nya mål för det här läsåret. 
De har varit fantastiska. Jag har fått träffa många stolta föräldrar och jag som lärare är också otroligt stolt över deras utveckling och deras förberedande arbete.

Det nya kapitlet i matteboken handlar om de fyra räknesätten. Vi har inlett med att träna på olika metoder att räkna addition och subtraktion; omgruppering och uppställning. 

I svenska har vi arbetat med att kunna ge och ta instruktioner av varandra. De har b.la. fått följa en skattjakt på karta. De har även fått göra personbeskrivningar av olika sagofigurer. 

I engelska har vi arbetat vidare med kläder och de har tillverkat ett memory som de börjat spela.

NTA denna vecka handlade om att titta på de blandningar vi gjorde förra veckan. Därefter fick de separera dem genom filtrering. Den blandning som de kom fram till blev en lösning, salt och vatten, fick de spara lite av till kommande uppdrag. 

Gunilla har gjort grej of the day med klassen och på SO:n har de arbetat med underjordens och dödsrikets gud, Hades. 

I bild så fick de börja med att göra klart några av sina tidigare uppgifter och därefter fick de som var klara göra egna mandalas. 


Kommande vecka:
Utvecklingssamtal måndag och onsdag

Tyvärr så hände något med min dator vad gäller bloggen. Jag bloggar därför via min mobil och det kan då se lite konstigt ut. 

Trevlig helg
Salina, Niklas och Hampus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar