fredag 29 april 2016

Veckobrev skola

Hej på er,


Vilket ruggigt väder vi haft under veckan. De tycks bli fint nu till helgen. I annat fall får vi värma oss vid valborgsmässoelden på lördag. Barnen har berättat för mig att de ska gå fackeltåg och frågat om jag kommer. De är underbara! Jag hade gärna kommit men har dessvärre andra planer.

NO -

Under veckan har vårt arbete med Fjärilars liv fortsatt. Barnen har fått mäta sina larver vid två tillfällen och ritat av dem. De har fått studera dem extra noggrant för att se vilka kroppsdelar de kunde upptäcka. Om ni vill så kan ni fråga era barn vad de olika delarna heter.

SO - 

Vi har arbetat vidare med bronsåldern. Vi har tittat på en film som heter offerfesten. Den handlade om Egil som vill bli hövding.  Men är den riktiga hövdingen verkligen försvunnen...
Vi fick även lära oss hur man bodde, lagade mat, gjorde upp eld samt hur man gjorde en spjutspets i brons.


Här ser ni lite vackra hällristningar från bronsåldern.


Svenska - 

Barnen har fått träna på stavning. J-ljudet och Sj-ljudet och även repeterat Tj-ljudet som vi gjorde innan nationella proven. 

Engelska - 

Vi har arbetat med olika aktiviteter som man kan gör när man är på stranden. Vi har även tränat på att säga olika smaker/flavours när man t.ex. ska köpa glass. Blueberry, rasberry, Chocolate, lemon, vanilla, melon, cherry, strawberry m.fl.


Kommande - 

Läxa: 
De har läst ut sin läsebok för åk 3. Nu får det istället en läsläxa som de känner igen från tidigare år. Min önskan är att de läser minst 15 min varje dag. De kan läsa både högt och tyst. För varje dag de läser minst 15 min så färglägger de en fjäril. De kommer även att få vissa skrivuppgifter som är kopplade till sin läsning men inte denna vecka. 

Kristi himmelsfärdsdag på torsdag nästa vecka och vi är lediga. På fredagen ska alla som behöver fritidsomsorg ha meddelat fritids om detta. Det är alltså ingen skola på fredagen. 

Barnen har nu bestämt vad de vill göra för att fira att de genomfört de nationella proven. Fredagen den 13/5 så kommer vi att fika och titta på Harry Potter och de vises sten, vilken jag läser just nu. Barnen behöver tills dess ha bakat något hemma. Jag föreslog att de kan baka två eller flera tillsammans eftersom det blir väldigt mycket om all bakar t.ex. en sockerkaka var. Inga nötter får förekomma och om man kan baka något äggfritt så skriv gärna att det är det. Vi kommer att göra detta efter lunchrasten. 
Eftersom filmen är från 11 år men från 7 år i vuxet sällskap så måste jag fråga er om lov att få visa den för era barn. Den som inte tycker att det är lämpligt, vänligen maila mig!

Trevlig Valborg!

Kanske blir det lite sockervadd till barnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar